عکاسی گری
عکاسی پرتره چیست؟
عکاسی پرتره، شاخهای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود.
عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی است که هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه ای انجام می شود. این نوع عکاسی در زمینه های شخصی مثل عکاسی از دوستان، افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انجام می پذیرد. یک عکاس پرتره حرفه ای با استفاده از تکنیک های عکاسی مثل استفاده از نور، رنگ ها و ترکیب بندی, عکس های با کیفیتی می گیرد.
از آنجایی که پرتره نگاری بیشتر معطوف به عکس از انسان ها می شود چند سال پیش معادل نادرست"تک چهره" برای واژه ی پرتره باب شد که به دلیل گویا نبودن و نامناسب بودن آن خیلی زود منسوخ گردید. پرتره در حقیقت می بایست نمای بزرگ تری از سوژه را نسبت به کل عکس در برگیرد تا امکان بررسی و مطالعه موضوع اصلی برای مخاطب میسر شود. شاید کوتاه ترین و درعین حال رسا ترین تعریف برای عکاسی پرتره را بتوان به این شکل ارائه کرد:شاخهای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود.
اکنون بنا بر تعریف فوق می توان گفت این نوع عکاسی خود شامل انواع مختلفی است:
- پرتره تمام قد
- پرتره پرسنلی
- پرتره هنری
- پرتره سیاسی
- پرتره تبلیغاتی
- پرتره خانوادگی و ...
در عکاسی پرتره باید به این نکات توجه داشت:
وضعیت قرار گرفتن دوربین نسبت به سوژه، لنز مورد استفاده، پس زمینه، موقعیت سوژه، حالت سوژه، کادر بندی و نورپردازی. البته نباید فراموش کرد که برای تهیه یک پرتره خوب مطالعه و داشتن اطلاعات قبلی درباره ی سوژه ارزش است. در هنگام عکاسی، می توان درباره کار، سرگرمی ها، علائق و موضوعات مورد توجه سوژه با او به گفتگو پرداخت و در خلال گفتگو به حرکات، اشارات و رفتارهای شخصی او توجه کرد.
معمولاً فاصله های کانونی لنزهای مورد استفاده برای عکاسی پرتره بخاطر بار روانی لنزهای واید و نرمال، از دو برابر نرمال به بالا و بخاطر کاهش شدید عمق میدان وضوح در لنزهای تله بلند، کمتر از چهار برابر لنز نرمال است.ب هتر است عکسهای پرتره را با عمق میدان کم (یعنی با دیافراگم باز) تهیه کرد تا پس زمینه محو شود و سوژه با تاکید بیش تری دیده شود. یک عکاس موفق پرتره، باید بتواند با سرعت کار کرده و ویژگی های فردی خاص و معانی حالاتی مانند خم شدن سر، برق زدن چشم و تغییرات آنی چهره سوژه را تشخیص داده و آن ها را ثبت نماید.
تاریخچه عکاسی پرتره
این شاخه از عکاسی ازهمان بدو اختراع و رواج دوربین به وجود آمد واین از آنجایی نشات می گرفت تهیه عکس پرتره روشی ارزان تر و دست یافتنی تر و به مراتب راحت تراز نقاشی پرتره که تا قبل از رواج دوربین برای ثبت تصاویر چهره های سرشناس استفاده می گردید,بود.
در اواسط قرن نوزدهم ، هزینه ی نسبتا پایین عکسهایی که با تکنیک داگرئوتیپ گرفته می شوند، سبب رواج این سبک در چهره پردازی گردید. ( این روش ، اولین سبک عملی عکاسی است که در آن تصویر برروی صفحاتی از جنس فلز یا شیشه تشکیل می شد. نام مخترع این سبک لوئیس داگر است ) به سرعت در شهرهای بسیاری در سرتاسر دنیا، آتلیه هایی دایر گردیدند که برخی از آنها روزانه بیش از پانصد عکس می گرفتند . این سبک اولیه با چالش های فنی نظیر طولانی بودن زمان نوردهی مواجه بود.
سوژه ها معمولا در مقابل پس زمینه های ساده قرار گرفته و نور پردازی به آنها از طریق تابش نور ملایم از پنجره ی بالای سر آنها و انعکاس نورهای موجود به کمک آینه صورت می گرفت. با پیشرفت تجهیزات عکاسی، امکان گرفتن تصاویر با مدت زمان نوردهی کوتاه تر بوجود آمد و عکاسان آزادی عمل بیشتری بدست آوردند و بدین ترتیب توانستند سبکهای جدیدی در عکاسی پرتره ابداع نمایند.با گسترش تکنیکهای عکاسی، عکاسان پا از آتلیه فراتر گذاشته و استعدادهای خود را به سمت میادین جنگ ، آن سوی آبها و مناطق دوردست سوق دادند.
منبع :
vindeh.com
عکاسی پرتره
قبل از عکاسی، باید هدف از گرفتن عکس را بدانید. روش گرفتن و ظاهر عکس در چگونگی استفاده و کاربرد آن تاثیر دارد. هدف به شما کمک میکند تا تشخیص دهید که آیا به یک نمای بزرگ از صورت احتیاک زاویه از آن کافی است. همچنین میت پرتره (Portrait photographer) یکی از هنرهای مورد علاقه شماست، با یادگیری نکات زیر قادر خواهید بود عکاس پرتره بهتری باشید.
نکته اول: هدفتان را مشخص کنیدوانید تشخیص دهید که آیا پرتره باید افقی گرفته شود یا عمودی. مثل زمانی که میخواهید از صورت یک بچه برای تبریک تولد یا آگهی عکس بگیرید آن عکس باید افقی باشد.
نکته دوم: موضوعتان را انتخاب کنید
با توجه به نوع عکسی که شما میخواهید، موضوع یا مدلتان را انتخاب کنید. این میتواند هرکسی باشد که فکر میکنید برای پروژه شما مناسب است. اگر برای پروژه بازرگانی کار میکنید، بهتر است که یک مدل خوب که ظاهری دوستانه و صمیمی دارد را انتخاب کنید. نیازی نیست که مدل شما خیلی زیبا و جذاب باشد. تنها این مهم است که مدل شما در چشم بیننده چه طور به نظر برسد و بتواند پیام مد نظر را به طور درست برساند. اگر شما تنها عکسی میگیرید که برای استفاده شخصی باشد، هر موضعی را که به نظرتان جالب است را انتخاب کنید.
نکته سوم: موقعیت را مشخص نمایید
از استفاده از پسزمینههایی که شلوغ هستند و موضوع شما را از لحاظ بصری به داخل محیط میکشند خودداری کنید. محیطهایی را انتخاب کنید که تاکید و تمرکز بیشتری به موضوع شما میدهند. همچنین میتوانید از پردههای پسزمینه استفاده کنید.
نکته چهارم: ژستها را برنامهریزی کنید
قبل از شروع کار، باید چندین ژست در ذهنتان داشته باشید. با این کار عکسهای شما جذابتر میشوند. با داشتن ژستهای متفاوت در ذهن خود دیگر نیازی نیست که در حین عکاسی به آنها فکر کنید، تمرکز خود را بهم بریزید و مدل خود را خسته کنید. بنابراین ابتدا زمانی را به برنامهریزی ژستها اختصاص دهید و سعی کنید که آنها خلاقانه باشند.
نکته پنجم: از حالتهای متفاوت احساسی عکاسی کنید
تنها بر روی لبخند زدن تمرکز نکنید. در این میان باید حالات احساسی گوناگونی در چهره مدل وجود داشته باشند. بعضی از عکسها ممکن است دندانها را نشان دهند، بعضی دیگر نه. بعضی ممکن است جدی باشند، بعضی دیگر مرموز. حتی بعضی از اوقات تصویر پرتره ظاهر ناراحت و غمگینی دارد. حالات متفاوت احساسی را تجربه کنید، از نتیجه آن خوشتان خواهد آمد.
نکته ششم: از اسباب و وسایل مختلف استفاده کنید
استفاده از اسباب و وسایل به مدل شما کمک میکند تا بتواند احساس راحتی کند. با این وسایل تصویر حالت درام می گیرد. این وسایل میتواند در تعریف داستان عکس شما کمک کننده باشد. همچنین میتواند به تصویر شما ظاهری جالب و یا مرموز بدهید. میتوانید ببینید که تصاویری که در آنها از اسباب و وسایل استفاده شده است تاثیر بیشتری بر بیننده دارند.
نکته هفتم: داشتن یک ظاهر صادقانه
یک تصویر زمانی که صادقانه باشد میتواند داستانهای بیشتری را بیان کند. شما میتوانید در حالی که از مدل میخواهید که ژست موردنظر را در مقابل دوربین بگیرد، ظاهر صادقانه تصویر را نیز حفظ کند. تنها کافی است که مدل بداند که در زمان عکاسی به سمت دیگری نگاه کند. مثلا به چیزی در محیط اطراف مانند گل یا چیزهای دیگر.
نکته هشتم: لنزهای متفاوت را تجربه کنید
زمانی که عکس پرتره میگیرید از لنزهای گوناگون استفاده کنید. با این کار نتایج متنوعی میگیرید. تصویر شما ظاهر متفاوتی میگیرد. البته، این تفاوتها زمانی به وجود میآید که شما مثلا از لنز 50mm یا 24mm استفاده کنید.
نکته نهم: از کادربندیهای متفاوتی استفاده کنید
راههای متفاوتی برای استفاده از کادربندی در تصویر وجود دارد. صرفا با قرار دادن ژست مدل در یک قاب در یا خمشدن بر روی یک میز یک فریم یا کادر مناسب ایجاد میشود. به دنبال راههای خلاقانه بگردید تا تصویر شما ظاهری جذاب پیدا کند و شما بتوانید چشمها را به روی موضوعتان هدایت کنید. با یک روش هوشمندانه از محیط اطراف به عنوان یک فریم استفاده کنید و یک عکس بینظیر خلق کنید.
نکته دهم: نورپردازیهای متفاوت را امتحان کنید.
میتوانید با استفاده از نورپردازی متفاوت به تصاویر پرتره احساسی خاص و بینظیر دهید. میتوانید با نورپردازی بیش از حد تصویر را روشنتر کرده یا با نورپردازی کم آن را تیرهتر کنید. زمانی که از نورپردازی استفاده میکنید، باید تصویر چهره حالت واضحی داشته باشد. زمانی که در فضای باز عکاسی میکنید باید چهره موضوع مستقیم در برابر خورشید نباشد و بر روی چهره نورپردازی کنید تا به درستی نشان داده شود. همچنین شما میتوانید در "ساعتهای طلایی" روز در فضای باز از چهره عکسبرداری کنید تا در پوست درخشش خاصی ایجاد شود. برای عکاسی در محیطهای بسته، میتوانید موضوع را در کنار پنجره قرار دهید تا یک نور نرم غیرمستقیم بر موضوع ایجاد شود. همچنین می توانید از وسایل نورپردازی استفاده کنید.
نکته یازدهم: فریم را پر کنید
یک عکس پرتره میتواند ظاهر بسیار متفاوتی از تصاویری که در شبکههای اجتماعی میبینید داشته باشد. این کار را میتوانید با پر کردن فریم عکس و نشان دادن جزئیات بییشتر انجام دهید. میتوانید بر روی چهره موضوع بزرگنمایی کنید. همچنین میتوانید به طور خلاقانهایی بر روی دستها، چشمها، موها و غیره بزرگنمایی کنید. با این کار قطعا عکس شما متمایز و زیبا میشود.
در کنار نورپردازیها و کادربندیهای متفاوتی که شما میتوانید اعمال کنید، میتوانید از زاویههای گوناگون نیز استفاده کنید. این میتواند در عکسهای شما جذابیت و سرگرمی ایجاد کند. همچنین میتواند افکتهای متنوعی در عکس ایجاد کرده و تاکید بیشتری بر روی بعضی از قسمتهای سوژه داشته باشد. زاویههایی را که به نظرتان خوب میآیند را تجربه کنید. قطعا میتوانید از انجام آن لذت ببرید و عکسهای زیبایی بگیرید. زمانی که این عکسها را به طور خالصانه میگیرید، از یک لنز واید (wide-angle) برای عکاسی از محیط اطراف شئ استفاده کنید، تا بتوانید داستان کار را بهتر بیان کنید.
حالا نوبت شماست !
منبع: هندبوک عکاسی پرتره Monte Zucker
نکته دوازدهم: از زاویههای گوناگون استفاده کنید
شغل عکاسی
اگر اهل هنرید و عاشق عکاسی، این شغل ایده آل شماست.
عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام میشود : نخست، بدستآوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در واقع عکاسی فن عکسبرداری است. آنکه این فن را می داندعکاس می باشد.
عکاسی اولین بار در اواخر سلطنت محمدشاه قاجار توسط نظامیان و مستشاران اروپایی به ایران وارد شد. شاید بتوان اولین عکاس ایرانی را ناصرالدین شاه دانست که به دلیل علاقه شخصی، عکاسی را از مسیو کارلیان آموخت و اولین عکس ها را از اطرافیان، مناظر، شکارگاه ها و... گرفت.
عکاس باید دارای مهارت های فنی و هنری لازم برای عکس گرفتن از چهره های افراد (پرتره)، اشیاء مکان ها و وقایع باشد. عکاسی زمینه های مختلفی هم دارد از عکاسی چهره گرفته تا عکاسی طبیعت، عکاسی ورزشی، عکاسی هنری و غیره. به عنوان مثال عکاس علمی، داده ها و پدیده های علمی و پزشکی را به تصویر کشیده و ثبت می کند. او معمولا در زمینه های علمی مانند مهندسی ، پزشکی ، زیست شناسی و شیمی تا حدودی آگاهی دارد. یا مثالی دیگر عکاسخبری است که از مردم ، مکانها، رویدادهای ورزشی، سیاسی و اجتماعی که ارزش خبری داشته باشند برای روزنامه ها، ژورنالها، مجلات و تلوزیون عکس می گیرد.
عکاس باید فردی خلاق و دارای ذوق هنری بوده و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. او باید دید قوی داشته و با دقت زیاد جزئی ترین موارد را مشاهده کند.
برای عکاسی هم می توان به صورت تجربی و با گذراندن دوره های آموزشی آزاد کار کرد و هم می توان تحصیلات دانشگاهی کسب کرد. معمولا در کارهای حرفه ای و تخصصی، عکاسان دارای تحصیلات آکادمیک به کار گرفته می شوند. البته داشتن تجربه در شغل عکاسی بسیار مهم است.
شغل عکاسی سختی های خاص خودش را دارد. گاهی برای گرفتن عکس باید مسافت های طولانی را طی کرده، مدت ها انتظار کشیده و همزمان تجهیزات سنگینی را حمل کند. او باید در شرایط مختلف آب و هوایی بد یا خوب، خطرناک یا ایمن و... کار کند. به عنوان مثال عکاسی که از حیوانات در طبیعت عکس برداری می کند، گاهی باید ساعت ها در کمین بوده و با قبول خطرات مختلف آن، منتظر صحنه های ناب موردنظر خود باشد تا بتواند عکس های حرفه ای خوبی بگیرد.
ساعت کاری عکاس بسیار متنوع است. عکاس اگر در استخدام جایی باشد، معمولا ساعات مشخصی را کار می کند. اما اگر به صورت آزاد و مستقل کار کند، ساعات کاری متنوع و نامنظمی دارد. البته در شغل عکاسی امکان کار به صورت پاره وقت نیز وجود دارد.
محل کار اصلی عکاس معمولا در استودیو های عکاسی است. ولی بسته به نوع کار در محیط های مختلف خارج از استودیو نیز کار می کند. برخی از عکاسانمانند عکاسان تجاری، خبری یا صنعتی ممکن است گاهی برای تهیه عکس به سفرهای کاری بروند.
در ادامه با وظایف عکاس، مهارت و توانمندیهای مورد نیاز عکاسی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل عکاسی، بازار کار و فرصت شغلی عکاس، درآمد عکاسو برخی از عکاسان معروف آشنا خواهید شد.
عکاس معمولا در بعضی از زمینه ها به صورت تخصصی کار می کند که شامل مارد زیر است :
عمومی یا اجتماعی – مراسم ازدواج ها و جشن ها و عکاسی از افراد
تبلیغاتی و انتشاراتی - تبلیغات، مجلات و نمایشگاه های عکس
مطبوعات و عکس های خبری - روزنامه ها و سایر انتشارات جدید
مد- عکس برداری از مدل ها و لباس ها برای مجلات و کاتالوگ ها
شرکتی ( صنعتی یا تجاری) - بخش تبلیغات محصولات و خدمات
علمی یا پزشکی - گزارش تحقیقات علمی و شرایط پزشکی و درمان
همه عکاسان به طور روزانه کارهای زیر را انجام می دهند :
صحبت و توافق با مشتریان درباره کار مورد نظر آنها
انتخاب و آماده سازی محل عکس برداری ها
تنظیم نور و تهیه ملزومات
گرفتن عکس ها
بررسی کیفیت عکس ها
رتوش عکس ها (دستی یا با نرم افزارهای کامپیوتری)
چاپ عکس ها
بازاریابی (اگر به صورت مستقل کار کند)
در برخی کارهای گسترده عکاس نیاز به دستیاری دارد که بعضی از کارها از جمله مستقر کردن تجهیزات، آماده سازی، نگهداری از سوابق و مستندات و کمک در چاپ عکس ها را انجام دهد.
مهارت و توانمندیهای مورد نیاز عکاس
خلاقیت و دید هنری - به عنوان مثال در تعیین زاویه مناسب عکسبرداری
مهارت های فنی و عملی در عکاسی
مهارت های ارتباطی خوب – برای ارتباط با مشتریان، همکاران و...
صبر و تمرکز
دقت و توجه به جزئیات
داشتن سرعت عمل کافی در عکسبرداری
آشنایی با آخرین پیشرفت ها و فناوری های در حوزه عکسبرداری
مهارت های کامپیوتری و توان بکارگیری نرم افزارهای مرتبط
شم تجاری و توانایی بازاریابی ( اگر به طور مستقل کار می کنید)
Surreal photography
surrealism photography is basically displays of a designer's rich imagination of subjects which than
injected into real pictures.most of these surreal pictures are captivating be it pleasant or not because it is not what we experience in our daily life hence it is out of norm.given it is not an event we could not to interpret what dose the designer was trying to convey through their work . This is what make surreal photo a challenge adventure for the viewers yes,all of that in a pictur
مقدمه سورئال
مکتب سورئالیسم یا فرا واقعی درسال ۱۹۲۴ توسط آندره برتون وی معتقد بود ادبیات نباید به هیچ چیز به جز تظاهرات و نمود های اندیشه ایی که از تمام قیود منطقی و اخلاقی یا هنری رها شده باشد بپردازد و در اعلامیه ایی که انتشار داد نوشت : سورئالیسم عبارت است از فعالیت خود به خودی روانی که به وسیله آن می توان خواه شفاها یا خواه کتبا یا به هر صورت و شکل دیگری فعالیت واقعی و حقیقی فکر را عرضه کرد.
در سورئالیسم هدف هنرمند این است که یک واقعیت تازه و مطلق در بیاورد به عبارتی دیگر واقعیت و رویا را بهم بیامیزد و واقعیتی برتر از واقعیت بیافریند
ادامه در پست بعد ...
کریستوفر گیلبرت
تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
استاد حسین زارع
حسین زارع عکاسی ایرانی است که در سال 2012 میلادی یکی از برنده های جایزه هنرهای برتر Best Fine Art بوده است. این مسابقه را یکی از بزرگ ترین وب سایت های عکاسی دنیا که همیشه بزرگ ترین عکس ها را به اشتراک می گذارد، برگزار می کند. در این مطلب ما بهترین عکس های این هنرمند ایرانی را انتخاب کرده ایم.
حسین زارع دید استعاری بسیار زیبایی به دنیا دارد و در عین سادگی و وضوح، بُعدهای زندگی انسان را در قاب دوربین خود گنجانده است. عکس های سیاه و سفید زارع زیبایی دوبرابری به تصاویر بخشیده است و مفهوم آنها را بهتر بیان می کند. هدف انتقالی عکس از افق گرفته تا جاده، درخت تنها یا مسافر را می توانید به راحتی در تصویر ببینید و برای درک مفاهیم آن به هیچ تلاشی نیازی نیست.
سیلوئت قسمت دوم
به نام خداوند زیبایی ها
برای گرفتن عکس در این سبک سوژه ی تاریک روبه روی پس زمینه روشن قرار می دهند و باعث می شود
سوژه مانند سایه به نظر برسد.این پس زمینه روشن می تواند نور خورشید یا حتی لامپ های موجود در
منزل و همینطور زیر دریا باشد زمانی که در زیر دریا آسمان را می نگریم و سوژه ما نزدیک تربه سطح آب
باشدباعث می شود سوژه تاریک به نظر آید و پس زمینه آن یعنی نوری که از آسمان درون آب دریا افتاده روشن تر
به نظر آید که این زیبایی بی نظیری را حاصل می کند.عکاسان حرفه ایی معتقد هستن که بهترین زمان برای عکس برداری
توی این سبک هنگام غروب است زیرا خورشید به سطح زمین نزدیک به نظر می آید و همینطور رنگی بسیار زیبا و کنتراست
نوری بیشتری در عمل حاصل می شود.
برای گرفتن عکس در این سبک سوژه ی تاریک روبه روی پس زمینه روشن قرار می دهند و باعث می شود
موفق و موید باشید
آموزش | عکاسی سیلوئت
عکاسی سیلوئت یا ضد نور
در این پست به آموزش این سبک می پردازیم و طی چندین پست کامل تر خواهد شد.این سبک مدلی از عکاسی است که منبع نور در پشت سوژه قرار میگیرد و دیگر رنگ و نمای واضحی از سوژه باقی نمی ماند فقط سایه ایی از سوژه نمایان می شود.این سبک از عکاسی برای بیان حس و احوالات بسیار مناسب است زیرا این عکس با پس زمینه ایی ساده و سوژه ایی مبهم باعث ایجاد خیال انگیزی می شود در واقع منبع نور خیلی بیشتری نسبت به سوژه دارد که با تنظیم نور دهی روی قسمت روشن می توان سوژه را تیره انداخت.
و ...
ادامه در پست بعد